Friday 22 December 2017

Tips memilih homestay

Berhati-hati dlm memilih homestay.
Sekarang banyak penipuan berlaku dalam transaksi online, banyak kes telah diviralkan untuk peringatan bersama. Malangnya, industri Homestay juga tidak terlepas Dari ancaman penipuan Dan sindiket menipu.

Bertindak bijak dalam memilih homestay. Antara tips bijak memilih homestay:

1. Survey harga pasaran homestay kawasan.
contoh: kawasan A Homestay dgn 1 aircond rm180/mlm. Penipu biasanya meletakkan harga yg lebih murah Dan kadangkala tidak munasabah, contoh: kawasan A homestay semua bilik aircond rm140/mlm.

2. Layari laman web atau Facebook page Homestay tersebut di samping cuma melihat iklan di portal pengiklanan homestay.
Dengan cara ini juga anda dapat bandingkan gambar dlm portal iklan konsisten/serupa dengan gambar dalam website/page. Biasanya Penipu tidak menggunakan gambar sebenar, sebaliknya menggunakan gambar gabungan beberapa homestay yang berbeza dalam iklan mereka.

3. Recommendation Dari kenalan adalah terbaik. Mereka ada pengalaman menginap di homestay tersebut Dan boleh memberi testimoni terbaik. Boleh juga semak testimoni pengunjung lain di sekitar internet.

4. Lakukan carian di internet nama homestay tersebut untuk melihat kredibiliti Homestay (website/Facebook page/instagram/testimoni dalam blog pengunjung/iklan2). Jika homestay tersebut ada dalam carian Google maps lebih baik ;)

5. Elakkan terpengaruh dengan iklan yang "too good to be true". Contohnya: semuanya ada; seperti astro semua channel ada, aircond semua bilik ada, bahan memasak pun ada, microwave ada, oven ada, pemanggang ajaib pun ada, water heater semua bilik air ada, internet (WiFi) ada, tapi Sewa sangat murah, tak sampai rm150/mlm.

Fikir-fikirkanlah. Trust your instincts. Doa pada Allah dilindungi Dari penipuan Dan penindasan org, Dan rezeki kita diberkati insyaAllah.

No comments:

Post a Comment